استراتژی در بازار های مالی

استراتژی معاملاتی

تنها کلید موفقیت در بازار های مالی داشتن استراتژی در بازار های مالی مناسب با سیستم شخصیتی شماست که تمامی نکات درون آن رعایت شده باشد . و این موضوع میتواند شما را جز آن 4 درصد موفق بازار های مالی قرار دهد

حتی پیش از اینکه به دنیای معامله‌گری وارد شوید، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید تا بتوانید برای مدت زمانی طولانی در این فضا دوام بیاورید

بطور کلی هر برنامه معاملاتی موفق بایستی دو ویژگی اصلی و کلیدی را داشته باشد. این دو ویژگی ضروری و حیاتی هر استراتژی معاملاتی موفق عبارتند از اینکه اولاً سودها بزرگتر از ضررها باشند و ثانیاً مدیریت ریسک مطمئنی در آن لحاظ شده باشد.

اما اساساً چرا باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشیم؟

اولین و مهمترین دلیل لزوم داشتن یک استراتژی معاملاتی این است که به شما کمک می‌کند معاملات خود را زیر نظر بگیرید. اگر برای انجام معاملات خود یک سیستم نداشته باشید، در این صورت پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی و کار کردن در شرایط متغیر و جدید بازار بسیار دشوار خواهد شد.

بعلاوه، داشتن یک استراتژی معاملاتی موفق سبب می‌شود در طول مسیر حرفه‌ای خود ثبات قدم داشته باشید. چرا که اگر بطور سیستماتیک بدانید به دنبال چه موقعیت‌هایی هستید، در این صورت توانایی شما در تشخیص فرصت‌های معاملاتی به مرور بهبود می‌یابد

یک استراتژی معاملاتی خوب از ۴ بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

تشخیص جهت کلی حرکت یک نماد و دارایی

مشخص کردن دقیق نقطه ورود و خروج بر اساس یک الگوریتم معین 

تعیین تایم‌فریم کاری

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه با توجه به نوع شخصیتی فرد

منظور از تشخیص جهت کلی حرکت بازار این است که برای مثال فکر می‌کنید بازار سهام صعودی است یا نزولی ؛ نزولی بودن یک سهام و یا صعودی بودن آن نشانگر این است که ماهم باید با جهت روند پیش برویم . زیرا که اگر میخواهیم در معاملات خود درصد برنده ی خوب و مناسب داشته باشیم؛ باید این نکات را رعایت کنیم و در جهت روند کلی بازار معامله کنیم

سیستم شما باید نقطه ورود و خروج مشخصی به شما بدهد تا در جای مناسب ورود و در جای مناسب خارج شوید و چه در نقطه ی ورود و چه در نقطه ی خروج با تریگر هایی که از سیستم خود میگیرید این کار را انجام دهید

شما باید در روز یک عدد مناسبی به عنوان حد سود یا ضرر روزانه؛ماهانه؛ و هفتگی داشته باشید . برای مثال اگر عددی که به عنوان حد سود و حدد ضرر هفتگی خود مشخص کردید؛ بدست آید ؛ آن هفته دیگر معامله ای باز نمیکنید  و باید به آن عمل کنید

استراتژی معاملاتی
سیستم شما باید تایم و تایم فریم مشخصی داشته باشد که هم سر آن تایم مشخص به پای چارت بیایید و هم در آن تایم فریم مشخص که به صورت شخصی باید انتخاب شود؛در مارکت فعالیت داشته باشید   سعی کنید که از حداقل دو تایم فریم در معاملات خود استفاده کنید

استراتژی معاملاتی
مهم ترین نکته بعدی سیستم مدیریت ریسک و سرمایه است. شما باید بدانید که در هر معامله چند درصد از حساب خود را میخواهید ریسک کنید و چه نوع معاملاتی را باتوجه به ریسک آن معامله بگیرید که از مهم ترین نکات در ترید و معامله گری محسوب میشود

خلاصه مطالب:

به هنگام طراحی و تعیین قوانین استراتژی معاملاتی، بسیار لازم و ضروری است که فرد آگاهی کاملی از شخصیت و روحیات خود داشته باشد. به این دلیل که شخصیت شما خواه ناخواه به استراتژی شما گره خورده است. هیچ دو معامله‌گری یکسان نیستند. یک معامله‌گر ممکن است در تایم‌فریم‌های میان‌روزی به موفقیت برسد و دیگری شاید بلندمدت کار کند و خیلی بیشتر هم سودآور باشد

موفق و پر سود باشید